moly-yolo

Bullet Journal kétbalkezeseknek

2017. március 12. 16:14 - tonks

bj0.jpg

A napjaim felét az irodámon kívül töltöm, így gyorsan szembesültem a problémával, hogy kellene valami rendszer, amivel mindig naprakész lehetek, bárki bármit kérdez, legyek én bárhol. A bullet journal persze engem is megtalált, aminek inkább a gyakorlati tippjei fogtak meg, mint a szinte művészi alkotások, amiket például pinteresten lehet látni. Nem vagyok nagy művésztehetség, még ahhoz sincs sokszor türelmem, hogy szépen írjak, szóval az én bujo-m nem is biztos, hogy igazi bullet journal és mutogatásra termett, de meglepően sok kérdést kaptam vele kapcsolatban, úgyhogy gondoltam felélesztem a blogot ezzel a bejegyzéssel.

 De mi az a bullet journal?

Szerencsére ezt már sokan megmagyarázták előttem, így én nem is kavarodnék bele a témába: a Buzzfeed cikke több mint alapos, engem ez a magyar bejegyzés győzött meg végleg a kipróbálásról, itt pedig egy külön honlap is foglalkozik vele.

A múlt

Mindig is vezettem valamiben a teendőimet, általános iskolában a leckefüzetem tökéletes volt erre a célra, gimiben viszont már kevésnek bizonyult. Utolsó évben már egy A4-es, vaskos spirálfüzet volt a naptáram-emlékkönyvem-leckefüzetem, amit úgy rémlik imádtam, de egyetemistaként a minél kisebb zsebnaptárakat preferáltam elsősorban. Amiben nem sok mindennek volt hely, így a legfontosabbakat, az egyetemi teendőimet különböző post-itekre írtam és kiragasztottam a számítógépemnél levő szekrényre. Ez a módszer amúgy jól bevált, sosem felejtettem el zh-t vagy beadandót, és később a szakdolgozat írásnál is hasznát vettem.

Így érkeztünk el 2016-hoz, mikor is jó barátoktól megkaptam a DM-es Life Bookot, amit sokáig nagyon imádtam. Jópofa volt, logikus, a szabad oldalakat is könnyen a magam hasznára tudtam formálni, de ahogy haladt az év, rá kellett jönnöm, hogy a mérete egyszerűen nem praktikus, főleg ha kisebb táska van nálam, amibe bele se fér a vaskos füzet. Egyszer a hídról kerékpárral leszáguldva majdnem kiesett a biciklikosaramból az egész, a belegyömöszölt ilyen-olyan cetlikkel együtt - este már lehetséges filofaxokat böngészgettem a neten, ami jó lehet a bullet journalhoz.

2016 novemberében kezdtem végül neki és azóta eltelt 4 hónapban szinte zökkenőmentesen használtam, és örömmel gyűjtögetem az ötleteket, mivel dobhatnám még fel. Még simán kezdőnek számítok.

bj2.jpg

A madaras bujo :)

Miért döntöttem emellett?

~ Utálom, ha egy naptárban van olyan oldal, amire nekem nincs szükségem és egy sztenderd naptárban sok ilyen van.

~ Utálom, ha egy naptárban nincs olyan oldal, amire szükségem van.

~ Szerettem volna egy naptár-munka adminisztráció-emlékkönyv dolgot összehozni.

~ Sokszor elveszek a részletek között, valamit muszáj vezetnem, hogy elkerüljem a káoszt.

~ Vizuális típus vagyok.

~ Szeretek kreatívkodni, tehetségtől függetlenül.

~ Imádom az írószereket.

~ A matricákat is.

~ Az online naptár, vagy mobilalkalmazás nem az én világom, engem még az emlékeztető is idegesít.

~ Szeretem a változatosságot, a naptáraimat is mindig meguntam 6-10 hónap alatt és alig vártam az új naptár vásárlást. 

A naptáram részei

Minden fejezetet kartonlapokkal választok el, itt-ott plusz jelölőcímkét is használva. Klasszikus havi nézetet sosem tudtam vezetni, így maradtam a heti nézetnél. Az egyes fejezeteket másféle lapon vezetem: a naptárral kapottakat használom a heti nézethez, máshol másféle vonalasat, kockásat használok ezzel is elősegítve a vizualitásomat. A legtöbb bullet journal sima, vagy pöttyözött lapos, de sima lapra én nem tudok egyenesen írni, mert balkezes vagyok (vagy egyszerűen csak béna, de a lényeg ugyanaz). A vonalaknak köszönhetően jóval kevesebbet is kell rajzolnom az átláthatósághoz, mint egy klasszikus bullet journal esetén.

bj4.jpg

Mivel maga a naptár fedele nem merev, így kartonlapokkal segítek ezen. Ez az első lap, elég gyakran változtatom a hangulatomtól függően. Most a tavasz tiszteletére decoupageoltam egy kartonlapot ezzel a Párizsos, kerékpáros, virágos szalvétával, amire egy hobbiboltban bukkantam rá a múltkor. 

bj5.jpg

Az idézet a Tajtékos napokból van, a róka meg az egyik foglalkozásomról, ő vigyáz a titkaimra :)

Nem használok sokféle jelet, vizuális típusként a különböző színek sokkal jobban beválnak. Néha az elején még elfelejtettem tollat cserélni és mindent kékkel írtam, de hamar megszoktam.

bj6.jpg

Alul a Harry Potteres matricák egy HP-s matricakönyvből vannak, a többi pedig e-bayes, róluk bővebben később.

A munkámban az év I. és II. félévre van bontva, ezért oldottam meg így a mininaptárat. Ez végül nem lett a kedvenc oldalam, mert bár a matricák szépek, de zsúfoltnak érzem az összhatást, a II. félévhez másféle elrendezést fogok kitalálni, és valószínűleg sima kartont fogok hozzá keríteni.

Ez a pöttyös karton egyébként kétoldalú (a kép bal sarkában látszik a másik oldala), a printkerben vettem és én vágtam méretre (egy nagy kartonból 8 darab jött ki + egy könyvjelzőnyi csík) és teljesen jó, tervezem, hogy veszek más színben is.

bj7.jpg

Minden hónapban vezetek egyfajta Tevékenység naplót (van vmi fancy angol neve, de nem jut eszembe): mely napokon olvastam, mikor találtam új jó zenét, mikor szép a reggel vagy az alkonyat, mikor fájt a fejem, télen mikor esett a hó + a munkám adminisztrációs részét is vezetem itt, hogy lássam, milyen lusta disznó voltam vele. A lista elég gyakran változik, van hogy valamire kíváncsi vagyok, de csak véges ideig. (Például mielőtt spotify prémiumra váltottam volna, a mobilomon is átálltam rá, megnéztem, hogy amúgy mennyit használom az alkalmazást, megéri-e nekem egyáltalán.) Ez az egyik kedvenc részem, jó így egységesen látni mindent, sokkal jobban megélem, mi is történt velem.

Ennek a lapnak a másik oldalát kineveztem Havi jegyzetelősnek. Ide írok mindent, aminek nincs helye a heti nézetben és meglepődtem, de tényleg elég 1 oldal erre, azt hittem, hogy plusz lapokat kell majd betennem.

A következő egy Mire költöttem fejezet, amivel sokszor hadilábon állok, mert elfelejtek beleírni, ill. elfelejtem hogy mire mennyit költöttem, mire odáig jutok (főleg az ilyen kiló kenyér, reggeli, napközben vett apróság, stb). Most igyekszem legalább a nagyobb kiadásokat vezetni. Ez egy hasznos opció egyébként, mert sokkal könnyebb úgy spórolni, hogy látod a kiadásaidat, ill. felelősségteljesebben lehet költekezni. Most még azzal egészítettem ki ezt a részt, hogy azt is jegyzem, mit vettem bankkártyával, mit készpénzzel, mert szeretném elhagyni az utóbbit, amennyire csak lehetséges.

bj8.jpg

És ezek után következik a klasszikus naptár rész, a heti nézet: 2 és fél oldalra fér rá egy hetem. Ezt még az elején kezdtem el, és nem is akarok változtatni rajta, szépen elférek benne. Jobban, mint a DM-es Life Book hosszúkás oszlopaiban, pedig azt hittem, az a legideálisabb nekem. Ez pont annyira szellős, hogy jól esik a tekintetemnek és ezért is választottam ezt a méretet, az A6-os már túl kicsi lenne nekem. 

A dátumokat kétszínű tollal írom, a hétvégére kevesebb helyet hagyok. Mindenfélét beírok ide, természetesen a programokon és feladatokon kívül: hogy ízlett-e az ebédem (és rendeljek e következő hónapban is azt), milyen idő van, milyen színű a körömlakkom (egy festékpöttyöt odabiggyesztek általában a hétfő mellé), történt-e velem valami érdekes, hogy érzem magam, stb. Szoktam matricázni, hogy a fontosat azonnal meglássam. Ha valami meg van, azt pipálom, ha nincs, kap egy áthúzott kört az adott sor végén. Nem írok szépen és szoktam nyilazgatni is. Ezt a dolgot engedtem el egyébként legelőször: vannak olyan bullet journalok, amik gyönyörűen vannak írva, gyöngybetűkkel, kacskaringókkal, madárfüttyös tintával. Hát erre képtelen lennék.

Általában az aktuális hónapon kívül előtte-utána 1-2 hónap van nálam, minden, ami ezen kívül eső dátum, a jegyzetelős oldalra kerül és a hónapzárásnál írom be az adott napra. Ez egyébként nagy könnyebbség, hogy nem 12 hónapot cipelek magammal, hanem csak a harmadát és elsősorban ezért választottam ezt a filofax formát.

Szóval igen, minden hónap végén összegzem a hónapot, és átnézem a következőt, megírom a hiányzó lapokat, díszítgetek, stb. Ennél többre nem sok igényem van, a naptár van értem, nem én őérte.

Ezután csináltam magamnak egy külön Munka fejezetet. (Erről direkt nincs kép, mert minden tele van nevekkel, dátumokkal.) Pontosan vezetnem kell, kivel találkoztam, mit csináltunk, és mit tervezek vele a jövőben. Mikor elkezdtem dolgozni, 3 helyen vezettem (naptár, táblázatok, jegyzetfüzet) tulajdonképpen ugyanazt, most minden egy helyen van és baromi kényelmes így.

Ha épp tanulok, vizsgára készülök, akkor a jegyzetemet is megszerkesztem A5-ös formába, kilyukasztom és beteszem ezután.

bj14.jpg

Az utolsó Egyéb fejezet elég változatos. Vezetem a szabadságaimat (+ a kollégákét is, mert bármikor tudnom kell azt is), a jó idézeteket, recepteket - ezt vicces módon pont a matrica miatt kezdtem el írni :D de egész jó, bármikor elő tudok rukkolni egy süti recepttel.

bj12.jpg

A könyvtáras várólistámat is átvezettem ide, láthatóan van miből válogatni (rózsaszín az ábécé első fele, narancssárga a második fele, ill. citromsárgák az ismeretterjesztő szekcióban levők). Ez csak a központi szegedi könyvtár, a fiókkönyvtárast még nem írtam meg a hátoldalára. (Igen, kettőbe is járok rendszeresen.) Az olvasmányaim 70%-át könyvtárból szerzem be, azelőtt a pénztárcámban, zsebemben hordtam a cetliket, nem volt túl praktikus. A másik oldalon egy új dolog van: idén először vezetem ilyen rajzos formában az olvasmányaimat. Csak az igazán jó könyveket, mert 1. az összes olvasmányomnak valószínűleg nem lenne elég hely (remélem idén is meglesz a 100+ könyv, könyvmolyság mindenek felett!) 2. a molyon meg úgy is jelölöm az összeset 3. nagyon kíváncsi vagyok mennyi könyvet rajzolok majd be ide :) Az arány nem is olyan rossz, 20 könyv körül járok, szóval eddig minden 3. felkerült ide. Az év végi toplistámnál biztos hasznomra lesz.

bj13.jpg

bj17.jpg

Ez most a legújabb dolog, amit kipróbálok, ez az időjárás mandala. Minden nap az adott hőmérsékletnek megfelelően megrajzolom az adott napot. Fél centinként rajzoltam be a hónap 31 körét. Elsőre 3 kék színt választottam, következő hónapra majd szélesítem a színskálát. (Most a sötétkék a 10 fok alatti, világos kék a 15 feletti.)

bj15.jpgbj16.jpg

Legutolsó oldalra készítettem egy kis post-it összeállítást, mert az nekem mindig kell, és egy mappát, ami viszont újratervezést igényel nemsokára, mert a sima cellux nem túl tartós és így nem is fér bele 2-3 papírnál több.

Mit hol vettem?

(Szinte mindent e-bayről szereztem be, ahol az eredetit nem tudtam már linkelni, ott kerestem árban is hasonlót.)

A naptárból rögtön tudtam milyet akarok: kapcsos, vagy gumis filofaxot, A5-ös méretben. Sokat nézelődtem itthon is, de csak nagyon drágán, tízezrekért láttam nekem tetszőt, végül véletlenül bukkantam rá erre. Eredetileg én is a sztenderd műbőrben gondolkodtam, de megtetszett a szokatlansága, azelőtt nem találkoztam vászonanyagos füzettel, naptárral. Jól bírja a strapát, pedig egyáltalán nem vigyázok rá. Egyébként nagyon aranyosan becsomagolva kaptam az eladótól. Van többféle, pont az enyémet sajnos már nem találtam meg, de nem is lehet olyan nehéz megcsinálni: egy barátnőm saját maga készített ilyet. De természetesen nem muszáj ilyet beszerezni, valaki szép füzetet használ, neki az vált be. 

Tollat eredetileg írószer boltban akartam venni, de ennek nagyon megtetszettek a színei és kaptam egy tippet, hogy egyáltalán nem maszatol és gyorsan szárad. Balkezesként ez fontos volt nekem és végül nagyon örültem, hogy megrendeltem. Gyönyörű az összes szín, és szépen lehet vele írni. Rendeltem egy ilyen cuki cicásat is, amivel elég nagy sikerem van a kisgyerekek körében.

Ha vannak tollak, akkor kell tolltartó is, rendeltem is rögtön kettőt: ebből (sötétkék) végül neszeszer lett, és ilyenben (a zöld) tartom a tollaimat, meg pár matricát.

bj10.jpg

Matricákból igyekeztem különféléket választani. A naptáras megfelel a céljának, a malacos-csirkés haláli, a jelölőcímkésből valamelyik minta nagyon tetszik, valamelyik kevésbé, de egy örök életre elég lesz és nagyon praktikus a tartómappája. A szép dobozos az egyetlen, ami ennyit tud, hogy szép. Én a Flower-t rendeltem és imádom a kis dobozkáját, jó minőségű és gyönyörű matricák vannak benne, de csak egyet-kettőt használtam fel belőle, mert kicsit nagynak érzem őket, de most eszembe ötlött, hogy lehetne minden hétnek külön virága, hmmmm...

Ezeken kívül mit használok még?

- Kartonlapok: szerencsére csak a pénztárca szab határt, mert rengeteg gyönyörű van, most scrapbook kartonokra kacsintgatok, amiket egy hobbiboltban láttam.

- Mindenféle papír, amit méretre lehet vágni. Természetesen olyan lapokat nem találtam itthon, amik beleillenek a naptáramba, de így legalább felhasználhatom az évek alatt felgyűlt papírkészleteimet.

- Pár tűfilc, ceruza, kijelölőfilc

- Lyukasztó: egy lapot kineveztem mintának, gyorsan berajzolom, hol kell kilyukasztanom az adott oldalt és voálá, már bele is tudom rakni

- Vágógép: ezzel szerencsém van, mert a munkahelyemen tudom használni, így nem kell ollóval vagdosnom barbár módjára (egyszerűen nem tudok egyenesen vágni, még akkor se, ha vonalzóval berajzolom előre)

Az egész kupacot egy piros kosárban tartom, ha bullet journalkodom, akkor csak előveszem és ott van minden benne.

És a jövő?

Egy biztos: ez marad most egy darabig, eszemben sincs váltani. Épp a napokban nézegettem leárazott naptárakat, de egyik se dobogtatta meg a szívem úgy, mint a kis bujo-m.

Szeretnék több listát írni, például külön mood log-ot arra, hogy érzem magam, és jó lenne egy bakancslista is. Meg egy blog ötletelős rész is. Meg egy...

Hetente több csoportfoglalkozást is vezetek, most azon gondolkodom, hogy lehetne a leghatékonyabban vezetni, mit csináltam, azt hogy fogadták a résztvevők, mit csinálhatnánk a jövőben, stb.

Már összeválogattam pár sudokut, úgyhogy nemsokára már rejtvény is lesz nálam (utálom az üresjáratokat a napomban, a várakozást).

Gondolkodom egy dátumpecséten, hogy ne én írjam a napot, egész jópofákat lehet kapni.

 

Zárásképp: a bullet journal nem a naptárak Szent Grálja, csak úgy magától nem fogja megváltoztatni az életed. De ha fektetsz bele az elején elég energiát, kidolgozod a magad rendszerét, kitalálod, hogy mit teszel bele pluszba, akkor nagyon gördülékennyé tud válni az egész, és nem fog napi szinten órákba kerülni, hogy rendben legyen a bullet journalod. A magam részéről csak ajánlani tudom, mert rendben tart, inspirál és a legrosszabb napomon is jó érzés felütni. 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://moly-yolo.blog.hu/api/trackback/id/tr7612317945

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása